fredag 6. april 2007

Krydderbeddet klart

I går gravde jeg en tilnærmet sirkelformet kant. Jeg brukte det eldgamle trikset med pinne i bakken - snor og pinne til å tegne med festet til snoren. Sirkelen så utrolig flott ut der den var tegnet. Men da jeg gravde opp den teoretisk sirkelformede kanten med en vanlig hagespade ble kanten litt ujevn.... Litt stein i bakken her - litt ukonsentrert der...og snart var sirkelen bare ett ideal bilde av det produktet som vokste frem. Det ble ikke bedre da jeg trampet ned noen betong sylindre som kantstein og fyllte med jord på utside og innside. Kankje skulle jeg brukt en stor rokkering? og plassert steinene på innsiden av?

Vel i dag fyllte jeg på med litt gjødslet jord på toppen og plantet ut løpstikke, sveitsermynte og brønnkarse - alt innkjøpt på plantasjen. I tillegg flyttet jeg tusten med gressløk som hadde overvintret fra i fjor. Den største risikoen var basilikum og sitrongress - plantet i små potter inne for 3 uker siden - er det for tidlig eller ikke? Tiden vil vise. For å sikre meg litt plantet jeg halvparten ut i dag - og lot resten være igjen i drivhuset. Nå må jeg bare prøve å huske hvilke krydderplanter som er lavtvoksende (fremme) og hvilke som blir store (mot senteret).


Det lukter allered nå utrolig godt ved dette beddet - og vi får se frem til ferske krydderier i maten.

Dersom noen som leser dette sitter med for mange krydderurter av ett bestemt slag - så et det god plass her :-)

Ingen kommentarer: