onsdag 4. april 2007

Kompostbingen

I dag skulle jeg ha fyllt opp tre store kasser med jord. Jeg dro til Plantasjen og kjøpte 500 liter jord i 50 liters sekker. Jeg følte meg hverken spesielt miljøvennlig med all den plasten som ble til overs - men skal innrømme at det var både lett håndterlig og renslig å frakte disse til parsellen. I tillegg kjøpte jeg 120 liter veksttorv til å blande i.

Neste steg var å tømme kompostbingen og benytte det underste laget nederst i kassene. Jeg fikk hjelp av Olav til å løfte den store bingen vekk. Fjerne topplaget og så ta trillebår på trillebår av godsakene nederst borti kassene. Etterpå ble det ett par trillebårlass med jord fra en kant vi graver (Skal legge belegningsstein som skille mellom plen og grusgang. ) Deretter 500 liter jord og 120 liter kompost på toppen. Skal si at en kasse på 3mX1,2 meter i 40 cm høyde tar unna jord.

Ellers var det artig å finne VG fra 2003 i kompostbingen - den var ikke leselig - men heller ikke kompostert. ELlers er det facinerende å se at noen har kastet poser med hundelort i komposten... Hundelort skal ikke bli til kompost...smitte. Og plastposer lar seg ikke kompostere... Så hvem det nå enn var - ikke lurt - og vær snill å ikke gjenta stuntet.

Ingen kommentarer: