lørdag 10. juli 2010

Spinat - enkelt og genialt

I år har jeg prøvd på et par vekster jeg ikke har prøvd før. Alltid åpent for noe nytt.

Rødbeter. Plantet 25 frø - de ble ikke til noe. Plantet 25 nye, av disse kom det frem 10 vekster. Da de var blitt ok store plantet jeg dem ut. Så ble det kaldt igjen. Nå står det 5 små rødbetplanter som ser ut som de er i sultestreik. De får vann, gjøsel, jeg fjerner ugress rundt dem, men de er noen stakkarslige greier.

Bladbete eller mangold.
Disse skulle være supersunne. Og så ser de jo spreke ut. Så jeg sådde direkte i jorda i slutten av mai. Og nå har jeg en fin avling. Skal prøvespise de første i morgen.

Spinat.
Jeg hadde en ubrukt pallekarm stående. Den som skulle være full av rødbeter. Jeg bare spredte spinatfrø utover og vannet. Og det var planter som var lette å få frem! De vokste nesten som ugress. Kjempe voksevillig. Og nå har vi prøvd spinatsalat (snadder), wraps med chevre, røkelaks og spinat (OK), Pasta med spinat, bacon og egg. Og vi har gitt vekk spinat. I morgen plukker jeg inn mer og forveller og fryser. Spinat skal vi gjenta neste år. Kanskje til og med bruke som bunndekkende plante slik at det kan bekjempe ugresset????

Ingen kommentarer: